Kalme Chaos, Sandro Veronesi

Als ik mijmer over een boek dat ik gelezen heb, moet ik ook vaak terugdenken aan de plek waar ik het las. Onlangs vertelde mijn buurman, dat hij twee tot drie boeken tegelijkertijd leest en op mijn vraag of hij ze dan niet helemaal door elkaar haspelt, vertelde hij me dat hij dit perfect kon doen door het ene boek in de tram, het andere thuis, in bed, enz te lezen.

Kalme Chaos heb ik grotendeels gelezen in Noord-Italië toen we er enkele weken terug een wellness weekend doorbrachten. En in die zin was dit boek een perfecte match voor de state of mind waar ik op dat moment in was of wilde zijn.

Net op het moment dat Pietro Paladini samen met zijn broer twee drenkelingen uit zee redt, slaat thuis het noodlot toe en sterft zijn vrouw aan een aneurysma. Hij blijft alleen achter met zijn dochter van tien. Na de zomervakantie brengt hij zijn dochter naar school en beslist hij de hele dag door te brengen aan de school, wachtend in en rond zijn wagen. Ook de volgende dagen blijft hij er rondhangen en merkt dat zijn aanwezigheid op die plek voor de school hem kalmeert en geruststelt, hoewel er binnenin een vaag gevoel van onrust blijft knagen.

Familieleden en collega’s komen hem achtereenvolgens opzoeken en hij ontdekt dat elkeen zijn beklag, leed, verdriet, frustratie, … bij hem op die stille plek voor de school komt uitstorten.

De gesprekken tussen Pietro en zijn bezoekers worden afgewisseld met de bedenkingen van het hoofdpersonage die zich vlechten tussen de dialogen, alsof een derde personage meespreekt. Een mooie intrigerende stijlvorm waarbij het boek ook in mij de kalme chaos liet heersen, die nog uitvergroot werd door de statige rust van de besneeuwde toppen van de Dolomieten.

Dit bericht werd geplaatst in Boeken, Books en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Kalme Chaos, Sandro Veronesi

  1. wendykroy zegt:

    Het boek werd ook verfilmd. Ik heb die zelf nog niet gezien, maar die krijgt wel lovende kritieken …

    http://www.klara.be/cm/klara/2.1518/1.49875

Geef een reactie

