Business Route 2018 for Brussels Metropolitan Region

Ik schreef het al eerder, ik ben een inwijkeling, maar sedert jaren een absolute fan van Brussel. En ik vind dat Brussel visie en ambitie mist en ben telkens gecharmeerd als mensen het opnemen voor een sterker beleid in de Brusselse regio.

Vanavond werd het Business Route 2018 voorgesteld voor BMR, the Brussels Metropolitan Region. Een initiatief van de werkgeversorganisaties Voka, BECI en UWE met de steun van het VBO.

Vooreerst maken ze, terecht, komaf met de economische realiteit achter de bestuurlijke realiteit. Brussels Metropolitan Region strekt zich ver over het Brussels hoofdstedelijk gewest uit naar een groot stuk hinterland in Vlaams- en Waals Brabant en staat nog steeds voor 30 procent van de economische realiteit van ons land. Ondanks de administratieve en politieke versnippering pleiten de initiatiefnemers voor een geïntegreerde visie en aanpak voor de economische, stedenbouwkundige en ruimtelijke ontwikkeling van deze stadsregio. We staan immers in concurrentie met andere stadsregio’s in Europa zoals Parijs, Randstad, Luxemburg, Frankfurt, Londen… om maar enkele te noemen.

Business Route 2018 toont duidelijk aan dat Brussel nog steeds topregio is in vergelijking met de andere Europese stadsregio’s, nummer 1 in productiviteit, maar met een middelmatige groei en een te kleine nettogroei van jobs. Sectoren die boven het Europees gemiddelde scoren zijn de financiële sector (hoewel die momenteel voor enorme uitdagingen staat), de openbare en politieke sector (EU, NAVO, …) en de ‘new economy’ (ICT, telecom, electronica, audiovisueel, etc…). Sectoren die het steeds minder goed doen zijn de horeca en vrije tijdssector, de transportsector en de zakelijke diensten, die veel trager groeien.

Om als stadsregio te groeien zijn er 4 speerpunten.

#1 Brussel moet van een administratief centrum evoluëren naar het kloppend hart en brein van Europa, zowel economisch als cultureel.

Dat moet zich vertalen in een duidelijker stads-imago internationaal en tot in het straatbeeld toe. De werkgevers denken aan: een expertisecentrum voor international affairs, expertise voor het ontwikkelen van intercultural management skills, de economische hub te zijn voor de zogenaamde BRIC groeilanden (Brazilië, Rusland, Indië en China). Brussel moet zich opwerpen als de poort tot de Europese markten. Cultureel moet er een modern architectuurproject komen, een nieuw museum voor hedendaagse kunst met internationale en europese uitstraling. Meer internationale evenementen, een EU of Navo competentiecentrum, expertise centrum voor vertaal en tolkdiensten, een modernisering van Residence Palace tot een internationaal pers en media-centrum.

#2 Brussel moet niches ontwikkelen in de mondiale groeimarkten.

ICT, financiële diensten en banktechnologie, biotechnologie, groene technologie en logistiek met hoge toegevoegde waarde, en internationale medische dienstverlening zijn de niches die de werkgevers aangeven. Iedereen spreekt momenteel over het regulariseren van de financiële sector… een goed idee is om een Europees toezichtscentrum voor financiële diensten in Brussel te organiseren…

#3 Brussel moet een bruisende stad zijn, een aantrekkingspool voor talent en bedrijven.

Een multicultureel, artistieke en gastronomische ontmoetingsplaats die de stadsregio aantrekkelijk maakt voor hooggekwalificeerde (internationale) arbeidskrachten. Een hippe stad, waar het goed is om wonen, te shoppen en te dineren. De bezettingsgraad van de hotels in de weekends moet omhoog. Wifi hotspots ‘everywhere’, een welkomstpakket voor professionals die zich in Brussel komen vestigen, een health-campus, en als klap op de vuurpijl… Engels als bestuurlijke en service voertaal voor het steeds talrijker internationaal publiek…

#4 Alles met een duurzame economische ontwikkeling in het achterhoofd

Versterken van talenkennis, nascholingsinitiatieven, een geïntegreerde verkeerscontroletoren die het verkeersproblematiek in het BMR identificeert, een interregionaal mobiliteitsplan, een interregionaal plan voor ruimtelijke ordening, een centraal aanspreekpunt voor investeerders, duurzaam energiegebruik…

Stuk voor stuk interessante en concrete voorstellen waar èn de stad, èn het hinterland (Vlaanderen en Wallonië), èn de pendelaars èn de laaggeschoolde werklozen in Brussel beter van kunnen worden.

Benieuwd hoe de politiekers en de (Vlaamse en franstalige) media dit plan morgen onthalen. 

Meer info over het Business Route Plan 2018 hier.

Dit bericht werd geplaatst in Brussel en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Business Route 2018 for Brussels Metropolitan Region

  1. Ondertussen is er al veel gesproken over Brussels metropolitan. Na drie jaar is het plan nog steeds even ambitieus. Wij onderschrijven alvast de filosofie van dit metropolitan project voor Brussels. Tijd voor actie!

    Zeker gezien de huidige regeringsonderhandelingen verdienen onze federale onderhandelaars een stap onder hun konten. Vandaag dat wij in ons pen zijn gekropen. Hier is alvast het resultaat: http://jongvldhoeilaart.be/2011/09/20/brussels-metropolitan-waarom-niet/

Geef een reactie op Jong VLD Hoeilaart Reactie annuleren