Plaisir de Merle

plaisirdemerlecabernetsauvignon.jpg Gisteren waren we op het verjaardagsfeestje van Obrecht, alwaar goede vriend Erik de nobele taak had te koken en ondergeschikte voor de wijn mocht zorgen. Filet Pur van de beste kwaliteit, in dunne schijven gesneden en gepocheerd in een groentebouillon en geserveerd met lichtgekookte seizoensgroenten en afgewerkt met een kruidige vinaigrette en gros sel. Paul Bocuse indachtig, serveerde ik een magnum Plaisir de Merle, Cabernet Sauvignon van 1998, eigenhandig geïmporteerd uit Zuid-Afrika. Plaisir de Merle is een winery gelegen in de Paarl-provincie, niet ver van Stellenbosch. We waren er in 2003 op reis en ik had na een korte tasting daar (slechts) één grote fles gekocht.  Ik was natuurlijk redelijk zenuwachtig om te zien of de fles, die ik al zo lang in mijn wijnkelder koesterde, wel goed zou presteren. En wat bleek? Ronduit schitterend! Prachtige dieprode kleur. Perfect gerijpte neus en een mond vol fruit en elegantie. Vanochtend ben ik naar de site gesurfd om nog eens herinneringen op te halen aan dit magnifieke wijngoed. Tenslotte ontdekt dat Rouseu in Sint-Martens-Latem, de wijn importeert.   

Dit bericht werd geplaatst in Eten, Koken, Wijn. Bookmark de permalink .

Een reactie op Plaisir de Merle

  1. Pingback: Ossehaas, gepocheerd met kruidenmarinade en grof zeezout « I started it before I got 40

Geef een reactie

